- 2016 13/03
- Автор: Зінаїда Іванівна
- | Перегляди: 1105
Мобільний додаток MSQRD, розроблене білоруською компанією Masquerade Technologies Inc., дозволяє користувачам накладати на свої фото та відео віртуальні маски з рисами облич відомих людей і розміщувати кадри і ролики в Instagram, Twitter та інших соціальних мережах і месенджерах. Простий і зрозумілий інтерфейс, якісну 3D-моделювання та розпізнавання осіб допомогли сервісу швидко наростити аудиторію: в App Store він дебютував у другій половині грудня 2015 року, і вже за перший місяць роботи його скачали більше мільйона користувачів. За даними самої Masquerade, на початок березня кількість скачувань додатка перевищила 16 млн по всьому світу. MSQRD дістався до перших рядків чартів App Store в 12 країнах - без всяких витрат на платне просування, розповідав один з творців, технічний директор MSQRD Сергій Гончар у колонці на порталі VC.ru.
MSQRD знайшло по-справжньому світову славу в лютому завдяки церемонії кінопремії "Оскар", одним із тріумфаторів якої став актор Леонардо Ді Капріо, повідомляла дослідницька компанія App Annie. Американський телеведучий Джиммі Кіммел продемонстрував у своєму шоу роботу додатка, примірявши маску Ді Капріо. Зараз ця маска в оточенні двох статуеток "Оскар" входить до числа найпопулярніших в MSQRD. Через півтора тижні після церемонії MSQRD придбала американська Facebook Inc., власниця найбільшої в світі соціальної мережі.
Не з першої спроби
"Це, звичайно, прикольна історія, що ми все зробили за дві доби. Але насправді у нас величезний досвід в розробці додатків, причому у кожного в своїй сфері", - говорив Гончар в інтерв'ю Lenta.ru. Гончар, гендиректор Masquerade Technologies Євген Невгень і Євген Затепякин порівнюють себе з Rovio фінська розробник запустив понад 40 ігор, поки не вистрілив з Angry Birds.
23-річний Невгень, незважаючи на юний вік, відомий в Білорусії серійний підприємець: він займається стартапами з 2010 року і до MSQRD створив цілий ряд проектів. Восени 2015-го білоруське видання Probusiness.by включило його до списку 40 найуспішніших молодих бізнесменів в країні. Серед проектів Невгеня - сервіс електронного підпису та документообігу PandaDoc і благодійний аукціон зустрічей Goodwillion.
Минулої весни Невгень переміг в конкурсі стартапів Venture Day з сервісом Split Metrics для A/B-тестування додатків в магазинах App Store і Google Play і виграв поїздку в Кремнієву долину, розповіла РБК співорганізатор конкурсу, засновниця мінського центру інноваційного бізнесу "Имагуру" Тетяна Маринич. Організатор хакатонов (форумів розробників) Garage48 Рагнар Сасс згадує, що гендиректор MSQRD брав участь як мінімум в п'яти заходах Garage48 - завжди з різними проектами, з кожним роком все більш високого рівня.
До запуску MSQRD Невгеня спонукала новину про купівлю українського сервісу фотофильтров Looksery компанією Snapchat за $150 млн, за даними порталу Ain.ua. Разом з Гончаром він давно задумав випустити схожий продукт і вважав, що в його розробки є переваги в порівнянні з Looksery. Вони запросили в команду досвідченого програміста Затепякина, який приніс власну технологію фейстрекинга (розпізнавання обличчя) - за твердженням засновників MSQRD, вона виявилася кращою на ринку". Невгень взяв на себе дизайн і "асортимент" масок, Гончар - графіку програми.
У листопаді 2015-го на черговому хакатоне "Имагуру" партнери представили прототип MSQRD. На той момент у них вже була сформована команда і була домовленість з інвестором, зазначає Сасс з Garage48. Цим інвестором став білоруський підприємець Юрій Гурський (до лютого 2016-го він був призначений віце-президентом Mail.ru Group за новим продуктам) .
У розмові з РБК Гурський підтвердив, що вклав у проект понад $1 млн. "Я давно працював з Женею [Невгенем] по іншим проектам і в якості інвестора, як ментора", - говорить він.
Конкуруючи за підлітків
У середу, 9 березня, Facebook оголосив про купівлю MSQRD, не розкривши суму і параметри угоди. Гурський не уточнює, наскільки успішним вийшов його "вихід" з стартапу: умови угоди з Facebook "дуже суворі". Керуючий великого венчурного фонду розповів РБК, що "Mail.ru Group нібито пропонувала творцям MSQRD "продатися" за $50 млн", але ті відмовилися (Mail.ru цю інформацію не коментує). Команда білоруського додатка тепер перебереться з Мінська в Лондон і продовжить незалежно працювати над продуктом всередині екосистеми соцмережі.
Західні ЗМІ інтерпретували нове придбання Facebook як черговий раунд у боротьбі за аудиторію з Snapchat. Цей сервіс "самознищуваних фото - та відеоповідомлень, який Марк Цукерберг в 2013 році не зміг купити за $3 млрд, тепер коштує $16 млрд, а більша частина його стомільйонної аудиторії користувачів молодше 18 років.
Snapchat використовує технологію Looksery у вбудованих в чати фільтрах Lenses. На фото і відео в додатку тепер можна накладати графічні ефекти, змінювати колір і розмір особи, "відрощувати волосся та ін. Після запуску у вересні 2015-го функція Lenses два місяці була платною: з користувача брали за $0,99. Пізніше Snapchat вирішив зосередитися на монетизації через рекламну модель і зробив фільтри доступними для всієї аудиторії. У 2016 році компанія планує наростити виручку до $350 млн, говорив її гендиректор Еван Шпігель. У Facebook є цілий набір сервісів, куди можна вбудувати функціонал MSQRD, - Facebook Messenger, Instagram і WhatsApp.
"Є відчуття, що проект куплений не стільки для битви з Snapchat, скільки для продовження заповнення екосистеми в галузі доповненої і віртуальної реальності", - говорить керуючий партнер фонду Impulse VC Кирило Бєлов. Марк Цукерберг вже кілька років мріє про освоєння "ефекту 3D-присутності при використанні технологій", говорив засновник Facebook Vanity Fair. Першим і головним кроком на цьому шляху стала покупка в 2014-му за $2 млрд виробника окулярів віртуальної реальності Oculus. MSQRD теж працює з доповненою реальністю і добре лягає в концепцію Цукерберга по створенню альтернативної всесвіту для кожного користувача, вважає Бєлов.
Так чи інакше, але продукт білоруських розробників отримав доступ до аудиторії в 1,6 млрд користувачів. "Це запаморочливий успіх, - не скупиться на похвали Рагнар Сасс. - Я працюю зі стартапами уже десять років, і вперше бачу, що стартап так вдало продався вже через три місяці після появи прототипу. Та й інвестиції в $1 млн вони залучили вже в лютому - немислимо!" "Абсолютно блискуча команда, зірки! Їм по 23-24 роки, і я готовий ставити коньяк ящиками, що це не остання новина про хлопців", - написав Гурський в Facebook після операції.